lauantai 28. syyskuuta 2013

I have my own rules

Viimesin viikko on mennyt päin persettä. Niin piti laihtua välitavoitteeseen, mutta paino ei ole laskenut. Kai. En tiedä, koska en uskalla astua vaa'alle. Pelkkä ajatuskin saa sydämen fanaattiseen tilaan. En edes halua tietää mitä se näyttäisi. Aivan liian paljon. Pakko saada paino alas. Ääni päässä huutaa, että laihdu tai tapa itsesi. Mutta haluan tehdä molemmat. Haluan onnistua edes yhdessä asiassa ja kuolla laihana. Ennen sitä, en saa tappaa itseäni. Ainakaan tarkoituksella. Lieventävä asianhaara on, että vahinkoja sattuu ja ihmisiä kuolee onnettomuuksissa. Miksen voisi olla yksi heistä?
Päätin luoda itselleni säännöt syömisen suhteen. Se luo turvaa ja tiedän, että pääni sisäinen ääni hyväksyy sen myös. Vaikkei ehkä kokonaan, mutta ainakin se pysyy hiljaisempana.

Sokeri on kielletty aine, ei enää koskaan!
Syöminen sallittu vain kolme kertaa päivässä, ei napostelua. Tämä siksi, että jos pakotetaan syömään, se tapahtuu aamuisin, päivisin ja/tai iltaisin. Siis pakkosyöttö ei voi pilata tätä, ainakaan aikojen suhteen. Sisältö on jo aivan toinen asia.
Ei ruokia joissa enemmän kuin 100kcal/100g.
Ei paljon kaloreita sisältäviä nesteitä. Sallittuja ovat siis vain vesi, pepsi max, kahvi ja tee. Alkoholia pyrin myös välttämään, mutta poikkeus tapauksissa samana päivänä syöminen ei ole sallittua.
Mahdollisimman paljon ns. nollakalorisia tuotteita. Esim. mansikka, mustikka, ananas, omena, kurkku, porkkana jne.
Santsaaminen kiellettyä.
Syöminen muualla kuin ruokapöydässä kiellettyä. Ruoan vieminen huoneeseen huijaus tarkoituksessa kuitenkin sallittua.
Syöminen klo 19.00 jälkeen ei sallittua. Jos pitää syödä, mieluiten aikaisin päivällä, jotta sen ehtii kuluttaa pois.
Ja tärkein: max 500kcal/pvä!

Nämä säännöt ovat tavallaan olleet mun päässä jo pitkän aikaa, mutta halusin saada ne näkyviksi. Ja ajattelin myös yrittää pitää ruokapäiväkirjaa, jonka siis todellakin pitää olla sääntöjen mukainen! Lipsahdukset eivät ole enää sallittuja ja motivoivaksi tekijäksi määrään itseni paljastamaan painoni kahden viikon päästä. Siis 14.10.2013 paino tulee ilmi täällä blogissa, joka siis tarkoittaa sitä, että painon on pakko laskea, ja aika helvetin paljon!

Ruokapäiväkirjan pito ja sääntöjen todella tarkka noudattaminen alkaa maanantaina, koska kuten aina, se on paras päivä uuden aloittamiselle.
Vaa'alle menen sitten, kun se ei ahdista enää niin paljoa. En jaksa ottaa siitä turhaa stressiä, kun on niin paljon suurempiakin murheita...

8 kommenttia:

  1. Oho... Nuo säännöt kuulostaa tosi tutuilta, mulla on nimittäin itselläni aika lailla samanlaiset. Mutta tuosta maanantaina aloittamisesta... ei ole kamalan hyvä idea. Lähinnä sen takia, että tuo "puhtaalta pöydältä"-ajattelutapa johtaa todella helposti "kaikki tai ei mitään"-ajatteluun. Se taas on huono juttu sen takia, että jos satut syömään jonakin päivänä vähänkin esim. aikarajojesi ulkopuolella tai "kiellettyjä" ruokia, saatat helposti ajatella, että koko päivä on menetetty eikä millään mitä syöt, ole enää väliä. Sitten sitä päätyy syömään ihan tolkuttomasti kaikenlaista ja syyllisyys vaan pahenee... Kannattaa mieluummin ajatella, että jokaisella päivällä on väliä.
    Normaalisti en antaisi mitään laihdutusvinkkejä yms. mutta olen seuraillut tätä blogiasi jo jonkun aikaa ja minusta tuntuu että tilanteesi vaan pahenee jos ahdistut syömisistäsi vielä enemmän... Joka tapauksessa, tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, joo tiedän mä olen joskus ajatellut noin ja sitten luovuttaneena vetäny kaikenlaista paskaa naamaan. Mutta enää en ajattele niin, onneksi. Tottakai jokaisella päivällä on väliä, mulla vaan oli tässä pieni taka-ajatus kun porukat meinaa vetää tänään jotain juustokakkua ja ajattelin, että se vois olla mun jäähyväiset sokerille ;) Mutta joo samaa mieltä olen sun kanssas, ja kiitos <3

      Poista
  2. Kuulostaa aika tutulta tuollaiset säännöt täälläkin.. Pakko oli kuitenkin kysyä tosta "nollakalorisista". Kyllähän mansikoissa ja mustikoissa on jotaan 40kcal/100g ja omenoissa vissiin enemmän? Ettei niitäkään voi ihan tolkuttomasti syyä jos meinaa pysyä alle 500kcal/päivä :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, kaloreita noissakin on, mutta nollakalorisella tarkoitetaan yleensä sellaista ruoka-ainetta jonka sulattamiseen ym. kuluu enemmän kuin mitä aineesta saa :) Eli siis periaatteessa noita vois syödä ihan miten paljon vaan, mutta kyllä mä silti lasken niidenkin kalorit suunnilleen, ettei mee yli 500.

      Poista
  3. tuttuja tuommoset säännöt.....mutta ei hyviä, noudatin aikalailla tollasta ruokavaliota pitkän aikaa, eikä hyvä tullut....en suosittele, kellekkään, ikinä...

    VastaaPoista
  4. Jos sulla on joku ääni päässä, niin muista että sä sen sinne oot luonut joten sä sen sieltä saat poistettuakkin. Ei se oo loikannut sinne mistään toisesta ulottuvuudesta. Se on vaan tuotos sun aikasemmista kokemuksista. Sä voit joko saada enemmän itseluottamusta ja tuhota sen, tai sä voit ensin tuhota sen ja saada sillee enemmän itseluottamusta, mä en osaa sanoo missä järjestyksessä. Joka tapauksessa mä oon saanut ainakin itse taas omat ajatukset kehiin pikkuhiljaa, enkä mä todellakaan haluu enää vahingoittaa itteeni. Nyt mä haluun kehittää itteeni ja parantaa itteni siit taudist mikä mul oli, ja mä oon suurilta osin onnistunu. Halusin vaa motivoida sua vähän samalla tavalla kuin joku Suurin Pudottaja, että sä voit päästä eroon sun "pahoista äänistä" (ajatuksista) samalla tavalla kuin jotkut pääsee siin ohjelmassa niitten kiloista. :) Ps. Jos sun voimat ei riitä siihe et psyykkaisit itse ittees, hae apua, mäkin varasin ajan koulupsykologille vaik se tuntuiki oudolta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on ääni päässä, mutta mä en edes halua siitä eroon. Tottelen sitä, koska se on ottanut vallan ja mä luovutan sen sille mielelläni. En oo tarpeeks vahva taistelemaan sitä vastaan, koska se on kuin taistelisin itteeni vastaan. Kiitos kuitenkin :)

      Poista

Jätä jälkesi tähän blogiin?